PISnSŚ
Joanna Chołaścińska, "Pokój a" [fragment]
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata
W dniu 28 czerwca 2011 roku został zarejestrowany w Warszawie POLSKI INSTYTUT STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA / POLISH INSTITUTE OF WORLD ART STUDIES.
Organizacja kontynuuje działalność:
- Polskiego Stowarzyszenia Sztuki Orientu w Warszawie (założonego w 2006 roku)
- Stowarzyszenia Sztuki Nowoczesnej w Toruniu (założonego w 2000 roku).
Obydwa stowarzyszenia zostaną rozwiązane po zakończeniu i rozliczeniu prowadzonych prac oraz przygotowywanych konferencji.
Podstawowe informacje o PISnSŚ:
Zarząd:
Prezes: prof. zw. dr hab. Jerzy Malinowski j.malinowski@sztukaorientu.pl; 601313691
Wiceprezesi:
dr Joanna Wasilewska, j.wasilewska@sztukaorientu.pl; 663868043
dr Weronika Liszewska w.liszewska@sztukaorientu.pl
dr Katarzyna Kulpińska
Sekretarz: Magdalena Ginter-Frołow m.ginter@sztukaorientu.pl
Rada Naukowa:
Przewodniczący: prof. dr hab. Waldemar Deluga w.deluga@sztukaorientu.pl
Oddziały:
w Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu.
Adres: 00-040 Warszawa, ul. Warecka 4/6 lok. 10
Tel. 22-826-18-74; 601-31-36-91
Tymczasowe maile: biuro@sztukaorientu.pl; ssntorun@gmail.com
Tymczasowa strona internetowa: www.sztukaorientu.pl
KRS: 0000390292
POLSKI INSTYTUT STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA
Zgodnie ze statutem:
- Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata / Polish Institute of World Art Studies, jest organizacją naukową, skupiającą historyków sztuki, konserwatorów dzieł sztuki, etnologów, kulturoznawców, teatrologów i filmoznawców, zainteresowanych kulturą wizualną, oraz przedstawicieli pokrewnych dziedzin, zajmujących się badaniem oraz ochroną sztuki i dziedzictwa światowej kultury.
§5
Działalność Organizacji obejmuje w szczególności:
- badania w zakresie historii sztuki i kultury artystycznej, etnologii oraz pokrewnych dziedzin
- / Azji,
- / Afryki,
- / Europy, w tym:
- Bizancjum, chrześcijaństwa wschodniego na pograniczu Azji i Europy,
- Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej oraz Kaukazu,
- mniejszości narodowych o wschodnim pochodzeniu (Ormian, Tatarów, Żydów)
- kontaktów artystycznych z innymi częściami świata,
- zbiorów światowej sztuki w europejskich kolekcjach,
- / Ameryki Północnej, w tym
- kontaktów artystycznych z innymi częściami świata,
- zbiorów światowej sztuki w amerykańskich kolekcjach,
- / Ameryki Środkowej i Południowej, zwłaszcza od epoki kolonialnej,
- / Australii i Oceanii,
- badania w zakresie ochrony, konserwacji - restauracji światowego dziedzictwa kulturowego,
- badania w zakresie współczesnej, globalnej, sztuki i kultury wizualnej,
- badania w zakresie światowej myśli o sztuce i krytyki artystycznej.
§6
Organizacja realizuje swoje cele poprzez:
- badania naukowe i dokumentację światowej sztuki w zakresie historii malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury i urbanistyki, ogrodów, rzemiosła i przemysłu artystycznego, fotografii, myśli o sztuce, a także sztuki współczesnej oraz kultury audio-wizualnej,
- organizację życia naukowego i współpracy międzynarodowej, w tym spotkań naukowych, konferencji krajowych i międzynarodowych oraz warsztatów konserwatorskich,
- gromadzenie dokumentacji wydarzeń naukowych, wystaw i działalności artystycznej,
- publikację czasopism (lub zeszytów naukowych), raportów z badań, książek, katalogów zbiorów oraz biuletynu drukowanego lub internetowego,
- opracowywanie metod konserwacji dzieł sztuki,
- ochronę oraz konserwację - restaurację dzieł sztuki i zabytków kultury,
- prowadzenie ratowniczych misji konserwatorskich oraz dokumentacji, zagrożonych dzieł i zabytków dziedzictwa światowej kultury,
- organizację wystaw sztuki,
- działalność dydaktyczną i popularyzatorską w zakresie sztuki i ochrony dziedzictwa światowej kultury,
- integrację środowisk historyków sztuki, konserwatorów dzieł sztuki, przedstawicieli pokrewnych dyscyplin, a także pracowników muzeów i kuratorów wystaw sztuki,
- działalność doradczą oraz wykonywanie ekspertyz,
- organizację konkursów na prace naukowe, konserwatorskie i prace studenckie.
§7
- Organizacja może podjąć współpracę naukową, konserwatorską i dydaktyczną w oparciu o umowy lub w ramach sieci naukowych z instytucjami i stowarzyszeniami polskimi i innych państw oraz z organizacjami międzynarodowymi w celach wspólnych badań, konserwacji i ratowania światowego dziedzictwa kulturowego.
- Organizacja może prowadzić zagraniczne misje naukowe i konserwatorskie oraz warsztaty konserwatorskie w oparciu o umowy międzynarodowe, granty i dotacje zagraniczne i krajowe lub ze środków własnych.
§9
W strukturze Organizacji znajduje się wyodrębniona jednostka - Centrum Studiów nad Sztuką Świata, realizujące statutowe, naukowo-badawcze, wydawnicze i dydaktyczne cele Organizacji.
§ 44
Centrum może zatrudniać etatowych pracowników naukowo-badawczych. W imieniu Centrum umowy o pracę podpisuje jego dyrektor.
§ 47
Rada Naukowa, sprawuje nadzór merytoryczny nad działalnością Organizacji, w tym Centrum, i programowaniem prowadzonych prac naukowo-badawczych, wydawniczych oraz dydaktycznych, dbając o wysoki poziom jej działalności. Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
§ 48
W skład Rady wchodzą profesorowie i doktorzy habilitowani, będący członkami Organizacji, zatwierdzani przez Walne Zebranie. Jej pracami kieruje przewodniczący, wybierany przez Radę. Rada wybiera także sekretarza, posiadającego stopień doktora.